موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح
سرخط خبرها

اوضاع متشنج عراق | از سوء قصد به نخست وزیر تا ادامه اعتراضات مردمی

  • کد خبر: ۸۷۲۳۳
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
اوضاع متشنج عراق | از سوء قصد به نخست وزیر تا ادامه اعتراضات مردمی
هرچند که انتظار می‌رفت عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روزهای با ثباتی را پشت سر بگذارد، اما اعتراضات مردمی ادامه یافت و چند روز قبل الکاظمی نخست وزیر این کشور هدف سوقصد قرار گرفت. حال باید دید که همسایه غربی در روزهای آینده چه وضعیتی خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از برگزاری انتخابات مجلس عراق در روز ۱۸ مهر که با مشارکت کم و بیش ۴۰ درصد واجدان حق رأی برگزار شد، جریان وابسته به مقتدا صدر و همچنین نخست وزیر عراق با اعلام نتایج زود هنگام انتخابات و استقبال از پیروزی، خود را حائز کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی اعلام کردند، در حالی که جریان‌های سیاسی مستقل و حامیان مقاومت از قبول آمار مذکور امتناع کردند.

بدین سبب یک رشته اعتراضات مسالمت آمیز مردم عراق به نتایج شمارش آرا در اعلام زود هنگام نتایج انتخابات آغاز شد.

به دنبال افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در عراق، برخی نخبگان، علما و سیاسیون عراق، خواستار بررسی حمله به معترضان از سوی دادگاه فدرال و شورای عالی قضایی شدند. لیکن در ادامه و در حادثه‌ای عجیب، رسانه‌ها از حمله پهپادی به نزدیک محل زندگی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، خبر دادند.

با گسترش اعتراضات مردمی در عراق که از فاز سیاسی به درگیری نیرو‌های امنیتی دولتی بدل شد، اکنون به تجربه ادوار گذشته، فضای مساعدی برای تحرکات آشوب طلبانه عاملان و مرتبطان به سفارتخانه‌های خارجی فراهم شده است که قطعا می‌تواند به سازمان دهی و تحرک بیشتر نیرو‌های اطلاعاتی غربی، عبری، عربی به سوی میادین بغداد و سایر استان‌های ملتهب عراق منجر شود.

در این شرایط، پرسش این است که پشت پرده حمله اخیر به منزل نخست وزیر عراق چیست و تحولات اخیر در این کشور چه تأثیری بر تشکیل دولت آینده عراق خواهد گذاشت؟

پروژه آمریکایی صهیونیستی برای ناامنی در عراق

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفتگو با «ایسنا» در تحلیل حمله اخیر به منزل نخست وزیر عراق گفت: تحولات اخیر در عراق و بررسی دقیق آن‌ها باعث می‌شود که ما ظن نزدیک به یقین داشته باشیم که اتفاقات اخیر، کار آمریکا و رژیم صهیونیستی برای به هم زدن امنیت در عراق و تحقق پروژه بی دولتی در این کشور است. از چند ماه پیش، کسانی به دنبال این بودند که سناریوی تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور را اجرایی و محقق کنند و آمریکایی‌ها در پشت این سناریو قرار داشتند، ولی مردم عراق به این موضوع واکنش نشان دادند و در این انتخابات حضور پیدا کردند. آمریکایی‌ها علی رغم تلاش برای انجام تقلب سازمان یافته در شمارش آرا نتوانستند بین جریان‌های اسلام گرا و شیعه در این کشور اختلاف مد نظرشان را ایجاد کنند.

وی درباره این ادعای بی پایه و اساس رسانه‌های نزدیک به محور عبری غربی که سوء قصد به جان الکاظمی را به گروه‌های شیعه در عراق و محور مقاومت نسبت می‌دهند، گفت: گروه‌های نزدیک به جریان مقاومت همواره تلاش می‌کنند از طریق مجاری قانونی، خواسته‌ها و اهداف خود را به پیش ببرند. قطعا ایجاد آشوب و بی دولت کردن عراق، موضوعی نیست که مورد علاقه دوستداران مردم عراق باشد و این پروژه‌ای است که از سوی بیگانگان در این کشور دنبال می‌شود. برای جریانات مقاومت در عراق، موضوع استقلال و آرامش در این کشور بسیار مهم است و قطعا دست به چنین اقدامات غیرقانونی‌ای نمی‌زنند.

کاهش شانس مقتدا صدر در تشکیل دولت

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با «ایسنا»، در ارزیابی خود از وضعیت عراق پس از برگزاری انتخابات در این کشور گفت: جریان‌هایی که در انتخابات نتوانستند آرای چندانی به دست آورند، باعث اختلافات بسیار شده اند و به شدت به کمیساریای عالی معترض هستند و اتهامات گوناگونی را مانند دست کاری در سیستم رأی گیری، استفاده از پول برای کسب آرای مردم یا حمایت دولت از یک جریان خاص مطرح می‌کنند.

از آنجا که کمیساریا نتوانسته است به موضوع به موقع رسیدگی کند و بسیاری از این اعتراض‌ها را نادیده گرفته، باعث افزایش تنش در صحنه سیاسی عراق شده است. با توجه به اینکه دولت پیش از انتخابات عملا از یک گروه خاص طرفداری کرده، شبهه تبانی جریان مقتدا صدر و دولت قوی‌تر شده است. همچنین گروه‌های حامی مقاومت یا حامی جریان حشدالشعبی، دولت را متهم می‌کنند که با تبانی با کشور‌های خارجی مانند امارات، آمریکا یا انگلیس با استفاده از روش‌های سایبری در نتایج انتخابات دست برده اند.

وی در ادامه با اشاره به حمله اخیر به منزل الکاظمی، نخست وزیر عراق، و استمرار تنش‌ها در روز‌های گذشته و تأثیر آن بر تشکیل دولت جدید در عراق گفت: به نظر می‌رسد به لحاظ سیاسی، مقتدا صدر، یک گردش مذاکراتی با اهل سنت داشته و همچنین با تعدادی از احزاب شیعه برای زمینه سازی تشکیل دولت در حال مذاکره است. با این حال وضعیت فعلی و تظاهرات صورت گرفته اخیر می‌تواند باعث کم شدن شانس مقتدا صدر که حامی دولت بوده و هست و کم شدن شانس نخست وزیر فعلی در انتخابات بعدی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->